Přicházejí velké změny toho, jak Google bude hlásit o vašich datech na Google Search Console.
Google oznámil na blogu správců webu, že na začátku března roku 2019 bude měnit způsob, jakým Google Search Console hlášení o výkonu měřit data a vypočítávat je. Namísto používání určité URL se přesune k používání kanonické URL pro hlášení.
Google sdělil, že: „abychom pomohli sjednotit vaše data, Search Console začne brzy přidělovat jednotlivé metriky vyhledávání ke kanonickým URL (zvoleným Googlem), spíše než URL dosavadní.“
Až Google spustí tyto změny, dá vám pár týdnů na to, abyste se dokázali seznámit jak se starou, tak i s novou, mechanikou a metodologii, takže budete schopni vidět všechny rozdíly. Google také zálohuje všechna data, až k lednu 2019, ještě před tím, než se samotná změna stane.
Výhody. Google tvrdí, že tato změna poskytne hned tři výhody oproti staré „úpravě“, což zahrnuje 1) schopnost vidět „úplný obrázek o velmi specifické části obsahu ve vašem majetku, 2) vaše AMP stránky nebo stránky pro mobilní zobrazení se budou také uvádět jako jeden majetek a 3) změna vylepší hlášení o AMP stránkách a stránkách pro mobilní zobrazení tím, že bude hlášení ukazovat daleko více dat, než nyní.“
Přijde to v březnu. Změna se bude dít někdy na konci března. Google začne předčasně „plnit“ vaše unifikovaná data těmi už od ledna 2018. V březnu 2019 se také změní API.
Dopad. Tady je přesně to, co napsal Google ohledně vlivu na vaše data v Google Search COnsole:
- Na úrovni individuální URL uvidíte změnu z ne-kanonické (duplicitní) URL na tu kanonickou URL
- Na úrovni majetku jako takového uvidíte data z vašich ostatních majetků (například, ze stránky pro mobilní zobrazení) změněné na „kanonický majetek“. Provoz z vašich ostatních majetků pravděpodobně nespadne na nulu v Search Console, protože tato kanonizace je na úrovni stránek, ne na úrovni samotného majetku. Každopádně pro většinu uživatelů to znamená to, že data na úrovni majetku se změní a budou od nynějška spadat pod jeden majetek jako celek. Provoz z AMP majetku spadne na nulu ve většině případů (kromě kanonických stránek).
- Stále budete schopni filtrovat data podle zařízení, které bylo užito k zobrazení, výskyt ve vyhledávání (jako je AMP), země dalších dimenzí, aniž byste ztratili nějaké důležité informace o vašem provozu na stránky.
Jak to vlastně vypadá. Google poskytl hned několik příkladů stavu „před“ a „po“, co se týče celkového provozu, individuálního provozu na každou stránku a také celkový přehled o provozu na stránkách pro mobilní zobrazení. Tady jsou tedy ony příklady s „vzorovou stránkou“ a jak teda celé hlášení ovlivní výše zmíněné změny:
Na co se připravit. Google sdělil, že byste určitě měli před změnou zkontrolovat vaše přístupová práva, abyste se ujistili, že správní lidé mají ten správný přístup k těm správným hlášením. Google také doporučil, abyste si poněkud upravili vaše vlastní uzpůsobené hlášení o provozu, které jste vytvořili na základě stavu, který zde byl před změnou. Abyste se dozvěděli, co vlastně Google myslí onou kanonickou URL, použijte nástroj od Google – URL Inspection tool – tento nástroj vám ukáže kanonickou URL. Pokud si chcete uložit vaše staré data, můžete je exportovat jednoduše kliknutím na danou možnost v uživatelském rozhraní nebo můžete použít API ještě před tím, než se stane ona změna v březnu.
A co sady vlastností? Google potvrdil, že tato možnost nastavit si vlastní sady vlastností tímto končí, jednalo se o funkci, která vám dovolila konsolidovat vaše metriky samotným. Google trošku experimentoval s vlastnostmi domény v novém Google Search Console, ale vypadá, že od toho dále upustil. Můžeme jenom hádat, že v budoucnu se Google pustí do konsolidace veškerých vlastností a majetku.
Proč na tom záleží? SEO konzultanti a společnosti hluboce spoléhají na data, která jim zobrazuje Google Search Console. Tyto změny v provozu budou pravděpodobně velké změny pro ty, kteří mají své majetky ověřené v Google Seach COnsole. Je důležité pochopení těchto změn a proč jsou vlastně důležité, když kontrolujete vaše cíle, měřítka a komunikujete s vašimi klienty.
K tomu všemu je třeba dodat, že budete schopni využít rozličné filtry pro hlášení, abyste mohli vidět provoz na vašich AMP stránkách nebo stránkách pro mobilní zobrazení, takže i když bude Google konsolidovat spoustu těchto dat (pro vás), měli byste být stále schopni „vyplevelit“ některé zbytečnosti skrze filtry hlášení.